Meld overlijden, 24 uur per dag bereikbaar: 040 226 01 58
26 april 2017

Blog: Drempels verlagen

Enkele weken geleden werd ik uitgenodigd voor een discussiediner met branchegenoten. Met enkele andere uitvaartondernemers en collega’s uit de branche werd ik ontvangen op het terras van Bistro Belle in het plaatsje Oud Zuilen. Na een drankje in de zon begaven we ons naar binnen waar het diner en natuurlijk de discussies plaatsvonden. Heerlijk inspirerend om met andere enthousiaste ondernemers te spuien over ons vak. Ik denk dat veel ondernemers naast het bereiken en behouden van een gezond bedrijf ook maatschappelijke missies hebben. Zo hadden mijn ouders toen ze 24 jaar geleden het uitvaartbureau begonnen al de missie om de kloof tussen dit werk en mensen die midden in het leven staan kleiner te maken. De drempel verlagen voor mensen, toegankelijk zijn. Zo staan we als bedrijf nog steeds in het leven. Niet voor niks hebben we in juli vorig jaar een winkel in hartje centrum Valkenswaard geopend. Op deze manier kunnen mensen gewoon bij ons binnen lopen.

Mijn persoonlijke missie is dat mensen in een vroeg stadium gaan nadenken over hun wensen rondom een afscheid, liefst voordat ze geconfronteerd worden met een overlijden. Het is belangrijk om van elkaar te weten wat je wel maar ook wat je echt niet zou willen. Deze kennis maakt het voor nabestaanden gemakkelijker om met een goed gevoel keuzes te kunnen maken bij het regelen van een uitvaart. Wat me tijdens de discussie weer wakker schudde, is dat ik zelfs een ondernemer uit dezelfde branche kon wijzen op de voordelen van een voorgesprek hebben met een uitvaartondernemer. Zij gaf namelijk aan dat als mensen geconfronteerd werden met een overlijden en een uitvaartondernemer moeten kiezen, ze niet meer terug konden als de klik er niet is met de uitvaartleider. Dat is nou precies een van de redenen waarom een vrijblijvend informatief gesprek met een uitvaartleider zo goed is. Dan weet je vooraf of de klik er wel of niet is en heb je nog de tijd om je eventueel op een ander te richten, binnen hetzelfde of bij een ander bedrijf. En als de klik er wel is, bouw je al een band op die je verder weer kunt oppakken wanneer de uitvaart daadwerkelijk geregeld gaat worden. Dat het spannend is voor mensen om zo'n gesprek te hebben snap ik. Maar ik zie ook dat het bij veel mensen zorgt voor rust als het wel vastgelegd is. Het is besproken en ze kunnen dat hoofdstuk even sluiten tot het moment dat het nodig is. En vooral in die tussentijd genieten van elkaar en het leven. Het brengt zoveel moois!

Lieve groet, Renske

Afbeelding: Wensen vastleggen kan ook via 'Ik leg mijn wensen vast' op www.fiddelaers.nl.
Ga terug
U kunt Uitvaartbureau Jan Fiddelaers dag en nacht bellen en afspreken wanneer de komst van de uitvaartbegeleider gewenst is.